San Giovanni dei Prati - Molini di Triora (Im)
San Zane a l’è ün-a festa
ch’a nu se pò scordòo,
a l’è sempre staa attraente
e besögnava andòo.
Adesso a nu l’è ciü cume
prima,
quand’u s’andeixava a pè
e nu gh’èa inquinamentu da
benzina.
Besögnava aisolse
aa mattin prestu,
prima che u spuntasse u sue,
per cammiòo in poco ciü cuu
frescu
e nu bagnorse tantu de suue.
Sti anni a strada a passava
a fie de colla,
cun tanti munta e caa a
feixava corda molla.
Pöi del quaanta amu foitu a
strada
növa a meggia costa,
ch’a restava ai Franzesi in
pocu ciü nascosta.
Quell’annu cun a Franza a
gh’èa a guerra;
i paisi i suo restoi
deserti, i abitanti i sun sfulloi.
U gh’è restau sulu cheiche
gruppu
de operai perché già
militarizzoi.
Anche a festa de San Zane
lasciü a nu gh’èa.
Prima a culletta a l’èa
liscia da parte de levante,
i böschi i èa a valle,
lasciü nu gh’èa ciante;
a geixa e u Santu i se
veixava da distante,
u prau u l’è-a ciü grande
e de gente u gh’en steixava
nu so quante.
Cetta, u Peallu e Gavanu i
sun i paisi au santuariu ciü veixin
ma tanta gente a vegnava dau
Creppu, Curte, Andagna e dai Muin.
Da Triöa u Santu u se
pörtava a spalle,
passando da San Benardin, avanti
pèe Figalle;
Cian de Vunda, Cetta
Suttan-a, Pöggiu Longu, Geixetta de Buin
e cun in autra tappa u
s’arrüvava aa fin.
I Castelluzzi i vegnava
sempre in tanti.
Franzé Allavena diitu La
manica
cuu carru u portava
l’ustaia:
gazöse, aranciate, birra e
vin.
I sei figliöi cume aiutanti,
i enciava i götti
e u se bevava tütti in
allegria.
U gh’èa tanti banchi cun i
fantin,
statüette douze fòo de
ciüccau fin;
allegrezza per grandi e per
peccin,
ch’i se spunciava tütti per
esse ciü veixin.
I giuveotti ae giuven-e
u fantin u ghe regalava,
pöi ciü in là versu u böscu
i s’appartava.
A brazzettu o per man i
cammiava,
pöi all’umbra de ün-a cianta
i caignava.
A gente de ögni paise, u
prève in testa,
i giava inturnu aa Geixa a
fòo a nuven-a
e tanti grüppi in fia i
furmava in-a caen-a.
Quando cheiche grüppu u se
desfava,
sübitu in autru grüppu u se
furmava.
U s’andeixava avanti cuscì
fin versu unze e meggia o
meggiudì,
pöi u l’èa l’ua de fòo pich
nich;
tütti i cunuscenti i te
invitava:
ven-i a mangiòo da mì.
L’appetitu u gh’èa e a
mangiòo u se cumenzava:
pasta de risu, cuigliu, pan
e pumata lì u se consumava.
Certamente u nu mancava u
vin
e da beve u s’en öffrava a
chi passava lì veixin.
Cun quelli che i mangiava
accantu
u se scangiava bevande,
merende e tüttu quantu.
Pöi certi anni u s’avenxiava
i nivuazzi,
cun tron-i e lampi e certi
sguazzi:
allavue i se libeava u
paaoigua ligau au cavagnu.
U se razzugnava tüttu ma
ascoixi sempre u se feixava u bagnu.
Tütti i se avviava versu
ca’,
u prau u restava desertu. E
quellu là?
Davanti aa Geixa u gh’èa
ancoo cheiche embriagu,
che da sulu u se dixiava:
adesso m’en vagu.
Cuscì sel bagnau a festa a
l’è fenia,
sutte l’oigua a manca sempre
a solita allegria.
L’appuntamentu u l’è per
st’annu chi ven-i,
cun a speranza che sempre
tüttu u vaghe ben-i.
Guidu de Cetta – Dialetto di
Cetta
Da Le stagioni di Triora,
anno XI, n. 3
SAN GIOVANNI
San Zane è una festa
che non si può scordare,
è sempre stata attraente
e bisognava andare.
Adesso non è più come prima,
quando si andava a piedi
e non c’era inquinamento da
benzina.
Bisognava alzarsi/alla
mattina presto,
prima che spuntasse il sole,
per camminare un po’ di più
con il fresco
e non bagnarsi tanto di
sudore.
Gli anni passati la strada
passava sul colle,
con tanti saliscendi faceva
tiramolla.
Poi del quaranta abbiamo
fatto la strada
nuova a mezza costa,
che restava ai Francesi un
po’ più nascosta.
Quell’anno con la Francia
c’era la guerra;
i paesi sono rimasti
deserti, gli abitanti sono sfollati.
E rimasto solo qualche gruppo
di operai perché già
militarizzati.
Anche la festa di San Zane
lassù non c’era.
Prima il colle era liscio
dalla parte di levante,
i boschi erano più a valle,
lassù non c’erano piante;
la chiesa e il Santo si
vedevano da distante,
il prato era più grande
e di persone ce ne stavano
non so quante.
Cetta, Perallo e Gavano sono
i paesi al santuario più vicini
ma tanta gente veniva da
Creppo, Corte, Andagna e da Molini.
Da Triora il Santo si
portava a spalle,
passando da San Bernardino,
proseguendo per Figalla;
Pian di Vunda, Cetta
Sottana, Poggio Lungo, Chiesetta di Buin
e con un’altra tappa si
arrivava alla fine.
I Castelluzzi venivano
sempre intanti,
Francesco Allavena detto La
manica
con il carro portava
l’osteria:
gassose, aranciate, birra e
vino.
I suoi figli come aiutanti,
si riempivano i bicchieri
e si beveva tutti in
allegria.
C’erano tanti banchi con i
fantin,
statuette dolci fatte di
zucchero fine;
erano allegria per grandi e
per piccini,
che si spingevano per essere
più vicini.
I giovanotti alle ragazze
il fantin regalavano,
poi più in là verso il bosco
si appartavano.
A braccetto o per mano
camminavano,
poi all’ombra di una pianta
amoreggiavano.
La gente di ogni paese, il
prete in testa,
girava attorno alla Chiesa
per fare la novena
e tanti gruppi in fila
formavano una catena.
Quando qualche gruppo si
disfaceva,
subito un altro gruppo si
formava.
Si andava avanti così
fin verso le undici e mezza
o mezzogiorno,
poi era l’ora di fare
pic-nic;
tutti i conoscenti ti
invitavano:
vieni a mangiare da me.
L’appetito c’era e a
mangiare si cominciava:
pasta di riso, coniglio,
pane e pomodoro lì si consumavano.
Certamente non mancava il
vino
e da bere si offriva a chi
passava lì vicino.
Con quelli che mangiavano
accanto
si scambiavano bevande,
viveri e tutto quanto.
Poi certi anni si
avvicinavano i nuvoloni,
con tuoni e lampi e certi
rovesci:
allora si liberava il
parapioggia legato al cestino.
Si raccoglieva tutto ma
quasi sempre si faceva il bagno.
Tutti si avviavano verso
casa,
il prato restava deserto. E
quello là?
Davanti alla Chiesa c’era
ancora qualche ubriaco,
che diceva tra sé: adesso me
ne vado.
Così sul bagnato la festa è
finita,
sotto l’acqua manca sempre
la solita allegria.
L’appuntamento è per il
prossimo anno,
con la speranza che tutto
vada sempre bene.
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